Ringeriksbanen – en politisk gåte

Erna Solberg uttalte i sin tid at Ringeriksbanen er et viktig prosjekt, fordi den tross alt korter ned reisetiden mellom Oslo og statsministerens hjemby, Bergen. Den planlagte banen innebærer dobbeltspor i tunnel fra Sandvika til Hole og til Hønefoss, noe som vil korte ned reisetiden for ringerikingene og holeværingene betraktelig, samt gjøre Bergensbanen raskere, siden den slipper å ta omveien om Drammen og Hokksund. Prosjektet ble først foreslått for over 40 år siden, og har siden den gang ligget langt ned i bunken over prioriterte saker.

 

Det fins flere lønnsomme togprosjekter i Norge. Et eksempel på dette er det privatiserte flytoget, som faktisk har opplevd overskudd på Norges eneste høyhastighetstog, som knytter reisende fra Drammen til Lillestrøm til Oslo Lufthavn Gardermoen. Ringeriksbanen er ikke et slikt prosjekt.

 

For ikke lenge siden ble det lagt fram en ny vurdering som tilsier at traseen på denne banen ikke burde gå via Sandvika, men via Nittedal og Jevnaker til Hønefoss. Dette vil sørge for mindre anleggsarbeid på Sandvika stasjon, gjøre tilbudet tilgjengelig for flere og samtidig gi regionen et etterlengtet, moderne dobbeltspor. Ringeriksbanen i sin opprinnelige form vil derimot koste det norske samfunnet et svimlende tap på rundt 11 milliarder kroner.